Categories
Podstawy jazdy

Hamowanie T-stop

Jeżeli macie już opanowane umiejętności z naszych poprzednich lekcji, a zwłaszcza jazdy na jednej nodze, to możecie przejść do bezsprzecznie najpopularniejszej metody hamowania na rolkach, czyli T-stop. Najprościej mówiąc, jest to „ciągnięcie” rolki ustawionej kołami prostopadle do kierunku jazdy za sobą, tak aby koła trące o asfalt wytracały prędkość, przy jednoczesnym balansowaniu na drugiej, prowadzącej nodze.

Paulina, instruktorka I Love Rolki ze szkółki Roll4All a także pracownica trójmiejskiego oddziału Bladeville, tłumaczy na filmie w prosty sposób jak podejść do tego hamowania.

Przed nauką polecamy założyć kask. Rekomendujemy także założenie ochraniaczy na nadgarstki, jako że przy pierwszych próbach, zanim załapiecie, o co chodzi, może Was obrócić, co z wysokim prawdopodobieństwem zakończy się upadkiem.

Zaczynamy od przyjęcia prawidłowej pozycji do jazdy i ustawienia nóg w charakterystyczną literę „T”: ciężar powinien być skupiony na nodze wysuniętej do przodu, równoległej do kierunku jazdy, natomiast druga nogę ustawiamy z tyłu prostopadle, pod delikatnym kątem do podłoża.

Ważne, aby pamiętać o tym, że ostatnie koło prowadzącej rolki powinno wyznaczać środek szyny rolki hamującej – w ten sposób unikniemy częstego przy nauce tej techniki hamowania mimowolnego obrotu. Następnie przenosimy cały ciężar ciała na nogę prowadzącą, wyjeżdżamy do przodu i powracamy do pozycji wyjściowej. Po kilku powtórzeniach, możemy zacząć dociągać tylną nogę do wysuniętej, przedniej.

Ostatnie ćwiczenie to wybicie się z tylnej nogi – dzięki temu pojedziemy kawałek do przodu.
Pamiętajcie o utrzymaniu ciężaru ciała na przedniej nodze i o tym, aby nie odrywać tylnej od podłoża. Balansujcie rękami rozłożonymi na boki. Po opanowaniu tego etapu, możecie przejść do wdrażania nabytych umiejętności do hamowania podczas jazdy. Zacznijcie od mniejszych prędkości i ćwiczcie stopniowe dociskanie tylnej rolki do podłoża. Hamowanie na rolkach T-stop pozwala na wytracanie prędkości w zasadzie „analogowo” – możecie dozować docisk hamującej rolki w zależności od warunków.

Na koniec – pamiętajcie, że technika ta sprzyja szybszemu zużyciu kół, więc zadbajcie o odpowiednie serwisowanie swoich rolek. Koła należy regularnie przekładać, aby nie miały zbyt ściętego profilu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.